Gernandt & Danielsson biträder Nordic Entertainment Group i samband med sammanslagning av Viasat Consumer och Canal Digital

Gernandt & Danielsson biträder Nordic Entertainment Group i samband med ingåendet av en överenskommelse med Telenor Group om ett samgående mellan Viasat Consumer (satellit betal-TV och bredbands-TV) och Canal Digital (satellit betal-TV). Parterna kommer vardera att äga 50% av aktierna i det nya samägda bolaget. Samgåendet skapar en stark nordisk aktör med en kombinerad nettoförsäljning om cirka 7,6 miljarder kronor och 1 257k abonnenter vid utgången av juni 2019 och förväntas skapa betydande synergier och aktieägarvärde samt förstärka kunderbjudandet.

Nordic Entertainment Group är Nordens ledande leverantör av underhållning. Bolagets produkter och tjänster inkluderar streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer samt skapande av innehåll. Bolaget har huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Gernandt & Danielssons team har huvudsakligen bestått av Partners Fredrik Palm (M&A/corporate), Mats Hugoson (M&A/IP) och Andreas Holmqvist (arbetsrätt), Counsel Pär Johansson (M&A), Senior Associates Erika Olofsson (M&A) och Jonas Hämälä (M&A) och Associates Daniel Sveen (M&A), Pierre Olsson (M&A/IP) och Andreas Lexhag (M&A).